• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل هواساز چیست؟

کویل هواساز چیست؟

کویل هواساز چیست؟

کویل هواساز (  coil havasaz ) در واقع وسیله‌ای برای گرمایش یا سرمایش محیط توسط هواساز ها است و توسط دو کویل مسی این عملیات انجام می‌شود. کویل‌های هواساز صنعتی با ایجاد مانع در مسیر گذر هوای بیرون به داخل محیط باعث اثر تهویه شده و سیال باد خنک یا گرم می‌شود. این فرایند با کمک رطوبت زن‌ها و فیلترهای دستگاه با کیفیت بیشتری انجام میگیرد. شرکت کویل dx تولید کننده و طراح انواع کویل‌های صنعتی مورد نیاز در هواساز بوده که در این راستا این مقاله را تنظیم می نماید. اینطور میتوان عنوان کرد که کویل هواساز نوعی مبدل انتقال حرارت است و میان هوای بیرون و مبرد داخل لوله کویل مسی تبادل دمایی برقرار کند. این کویل در میان دستگاه و جریان آب و هوا که توسط فن هوارسان صنعتی ایجاد می‌شود انتقال دما را بر قرار کرده و باعث شده تا دمای محیط به درجه مطلوب برسد.


انواع کویل هواساز چیست؟

در انواع هواسازها دو نوع کویل نصب می‌شود که بسته به نیاز و فصل می‌توان هر یک از آنها را جداگانه استفاده نمود. برای این عمل کافیست در فصل مورد نظر مانند زمستان آبگرم وارد کویل هواساز شده تا پس از عبور هوا دما گرفته و در نتیجه محیط به درجه مناسب برسد. برای تامین آبگرم باید از موتور خانه یا بویلر بهره گرفت تا کویل گرمایشی به درستی فعالیت کند. برای ایجاد سرما به دستگاهی مانند چیلر تراکمی یا آیس بانک برای سرد کردن آب کویل سرمایشی هواساز صنعتی احتیاج دارید. به طور کلی انواع کویل‌های هواساز از آلیاژ مس تهیه و ساخته می‌شوند گه تنها در نوع ضخامت و سایز لوله با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع کویل گرمایشی هواساز چیست؟

انواع این بخش شامل دودسته کلی میشود که به آن کویل آبگرم و کویل بخار اطلاق میگردد.سیالی که سبب افزایش دما در سطح پوسته مبدل میشود از بخار داغ و یا آب گرم تامین شده و با توجه به نوع سیال می بایست طراحی و ساختمان کویل تغییر نماید.زیرا چگالی و دانسیته هرکدام با دیگری متفاوت میباشد و میتواند در صورت طراحی اشتباه سبب خرابی زودتر رادیاتور گردد.کارشناسان شرکت صنعتی کویل سازی تهویه دی ایکس مهر برای ساخت و طراحی انواع کویل هواساز با کاربرد گرمایشی توصیه میکنند حتما از ضخامت های 0.63 الی 0.81 دهم میلیمتر استفاده گردد و سایز لوله از 5.8 اینچ کمتر نباشد. زیرا سبب کاهش راندمان گرمایشی شده و موجب خرابی زودرس مبدل خواهد شد.

انواع کویل سرمایشی هواساز چیست؟

انواع کویل سرمایشی در این دستگاه به دو دسته آب خنک و گاز خنک تقسیم بندی میشوند که تیپ گازی را اواپراتور DX می نامند. راندمان برودتی در کویل های انبساط مستقیم بسیار بالاتر از آبسرد میباشد ولیکن برای مجهزنمودن هواساز به این نوع خنک کننده باید یونیت کندانسینگی مجزا برای آن طراحی گردد.مقدار تبادل حرارت در انواع کویل بسته به نوع سیال با یکدیگر متفاوت است که در این بخش طبق آخرین محاسبات ضریب انتقال حرارت کویل Dx 4 برابر کویل آبسرد میباشد.

کویل هواساز / کویل هوارسان / انواع قیمت کویل هواساز

اجزای تشکیل دهنده کویل هواساز چیست؟

تمام کویل‌های تولید شده در شرکت کویل dx از دو جزء فین و لوله ساخته می‌شوند که هر یکدام دارای انواع بسیاری است. در ادامه هر یک از این اجزا را به صورت مجزاء از یکدیگر توضیح میدهیم. اما باید اطلاعات کافی در خصوص انتخاب نوع لوله و فین داشت تا دستگاهی مانند هواساز در بهترین حالت ممکن کار نماید. در کنار اجزای کویل دیگر قطعات صنعتی هوارسان از اهمیت بالایی برخورداند به ویژه فن یا پروانه دستگاه. این بخش مکمل کارکرد کویل‌های هوارسان می‌باشد و میتواند اثر مطلوبی بر کیفیت هوای خروجی و میزان کاهش یا افزایش دمای محیط توسط هواساز داشته باشد.


فین کویل هواساز از چه آلیاژی می باشد؟

برای انتخاب فین کویل باید از آلیاژی که انتقال حرارت بالایی دارد انتخاب شود. در بین تمامی فلزات موجود در بازار آلومینیوم بیشترین مصرف را داشته و عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. علت این انتخاب ضریب تبادل حرارتی بالا و چگالی پایین میباشد همچنین مقاومت خوبی در برابر رسوبات آب نشان داده است. فین کویل هواساز به دو دسته بلوفین و گلدفین تقسیم می‌شود که هر یک مزایا و معایب متفاوتی دارند. برای آشنایی بیشتر با فین کویل باید بدانید بلوفین آلومینیوم با روکش آبی داردو گلدفین آلیاژ آلومینیومی با روکشی طلایی نشانه گذاری شده‌اند. آنچه فین ها را از هم متمایز می کند شکل ظراهری گوناگون آنهاست که سه دسته‌بندی کلی تقسیم می‌شوند:

  • فین مارپیچی
  • فین تخت
  • فین سینوسی

در بین سه نوع نام برده شده فین موج‌دار یا همان سینوسی بیشترین مصرف را در میان فین‌ها برای کویل هواساز دارد. این موج‌ها باعث نوساناتی در هوا می‌شود که اثر اختشاشی می‌گمارد و باعث راندمان و عملکرد هرچه بهتر می‌شوند.


لوله کویل هوارسان از چه موادی است؟

لوله‌های کویل اواپراتوری برای انتقال حرارت باید از فلزی با رسانای قوی انتخاب شوند. در بین کلیه موارد مس و آلومینیوم و مانیسمان دارای کیفیت بهتری در این زمینه بوده‌اند. اما درکلیه هواسازها اعم از هایژنیک و معمولی کویل مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا در تمام سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی این نوع کویل با آلیاژ مس پرکاربرد است. اما از نوع دوم یعنی کویل آلومینیومی در مواردی نظیر سردخانه‌ها و مکان‌هایی مشابه با میزان برودت بالا مانند یخچال یا فریزر توصیه می‌شود. اما در نهایت لوله فولادی مانیسمان بدون درز درواقع گزینه‌ای برای مدارهای فشار بالا است. این نوع لوله برای کویل‌هایی با آرایش مربعی و مثلثی مناسب می‌باشد تا بهترین عملکرد را فراهم نماید.



محاسبه ساخت کویل هوارسان شرکت کویل DX

برای محاسبه میزان یک مبدل لوله‌ای مانند کویل‌های هواساز باید در بخش اول مساحت و میزان جایگیری سیال مشخص شود. برای این آیتم میزان دبی آب در گردش و مقدار فشار (BAR) را به همراه سنجش سرعت گردش مایع در نظر گرفت.تحمل فشار در انواع کویل یکی از مهمترین قسمت‌های طراحی و ساخت یک مبدل حرارتی میباشد.زیرا با توجه به نواسانات دمایی در لوله‌های کویل هواساز حرکت و شدت آب در کوئل تغییر میکند. در انتخاب و محاسبه دبی بسته به نوع کویل گرمایشی و سرمایشی تفاوت دارد زیرا میزان جنبش مولکولی مایعات در دماهای مختلف با یکدیگر متمایز هستند.


انواع مداربندی کویل هواساز چیست؟

برای ساخت و تولید این از کویل‌های طراحی شده ۴ نوع مداربندی معتبر ارائه گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

  • Full circuit (کویل با ردیف‌های زوج) : این مدل از پر مصرف‌ترین انواع کویل‌های هوارسان میباشد که به آن کویل سرمایشی و گرمایشی با مداربندی Full می‌گویند.
  • Half circuit ( کویل DX) : در این مدار شاهد افزایش بار سرمایی و گرمایی در کویل DX هستیم که به مداربندی Half معروف شده است. در این روش مقداری تغییرات در نمونه اولیه اعمال شده تا قابلیت کویل هواساز بالا رود و عملکرد بهتری داشته باشد.
  • Double circuit (فشار قوی) : در مدل نام برده لوله‌ها به صورت خطی با دو هدر اصلی سیال را در خود جای می‌دهند و باعث افزایش تحمل فشار بیشتر تا مرز ۲۵ بار شده است.
  • Quarter circuit (کویل طرح کندانسور) : برای ساخت مبدل‌های قوی از دو تغذیه کننده آب در کویل استفاده میشود مدل Quarter از همان دسته میباشد که جهت سهولت در انجام کار و سرعت بخشیدن به فرایند تهویه مطبوع مورد استفاده قرار میگیرد.

برای ساخت هر یک از انواع کویل‌های نام برده شده ابتدا نیاز به محاسبه مساحت کل فین و حجم آب ورودی خروجی داریم. اما این تنها در انتخاب لوله میتواند موثر باشد لیکن در نوع طراحی هیچ تغییر اعمال نخواهد شد.


انواع ضخامت‌های لوله مورد نیاز برای ساخت کویل‌های هوارسان.

برای انتخاب لوله مناسب ابتدا کاربرد کویل را باید مشخص نمود و سپس اقدام به خرید نمایید. برای ساخت یک کویل هواساز صنعتی به طور معمول از لوله‌های ۵/۸ دهم اینچ استفاده میشود. اما ضخامت‌هایی که می توان در این سایز تایید کرد برای لوله‌های مسی کم فشار ۰/۰۱۶ و۰/۰۲۵ اینچ و در فشارهای بالاتر از ضخامت ۰/۰۲۰ و ۰/۰۳۵ استفاده کنید.


قیمت کویل هواساز

قیمت کویل هواساز بسته به نوع مدار،میزان مصرف متراژ لوله،جنس کلکتور و چندین آیتم دیگر باعث نواسان قیمتی در انواع کویل‌ها می‌شود. درواقع حتی برای مشخص نمود نرخ یک مبدل با این مشخصات ضخامت لوله‌ها هم نیز مورد اهمیت است و میتواند در قیمت‌ها تغییر ایجاد کند. به منظور شرکت  تهویه دی ایکس مهر با نام تجاری Dxcoil برای سهولت بخشیدن به امور مشتریان خود با ارتباط تلفنی و مشاوره کارشناسان محاسبات را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. در نهایت می توانید کویل حرارتی برودتی مورد نظر خود را با کمک طراحان کمپانی تعیین نمایید و قیمت کالا را استعلام کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.