• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

انواع کویل اواپراتور چیست

انواع کویل اواپراتور چیست

انواع کویل اواپراتور چیست

کویل اواپراتور یکی از کوئل‌های مهم در صنعت تهویه مطبوع می‌باشد فلذا کویل اواپراتور قابل نصب برروی دستگاه‌های داکت اسپلیت،کندانسور،هواساز، چیلر و غیره میباشد. اواپراتور در قسمت یونیت داخلی تجهیزات تهویه مطبوع قرار می‌گیرد که انتقال حرارت بین گاز مبرد و هوای اطراف خود را عهده‌دار است. همچنین به عنوان یونیت خارجی در این سیستم‌ها همچون چیلر، مینی چیلر، هواسازهای صنعتی و هایژنیک استفاده میشود. کویل‌های انبساط مستقیم dx نوعی مبدل حرارتی از نوع فین پلیت هستند که با مجموع عملکرد خود موجب خنک شدن محیط اطراف می‌شوند. شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس سازنده انواع مبدل‌های برودتی  با بهترین کیفیت و متریال در ایران می باشد.

انواع اواپراتور

کوئل‌های انبساط مستقیم (اواپراتور) که در صنایع برودتی و تهویه مطبوع به کار برده میشوند را میتوان در چندین دسته‌بندی کلی قرار داد:

سازنده انواع کویل اواپراتور تهویه دی ایکس
  1. کویل اواپراتور DX ایرکاندیشن : دمای هوای فضا برای ایرکاندیشن و تهویه مطبوع 20 تا 38 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. به همین دلیل کوئل اواپراتور DX بر اثر رطوبت هوا دچار یخ‌زدگی نمی‌گردد. این دسته از اواپراتورها ساختار ساده‌تری درمقایسه با دیگر کویل های انبساط مستقیم دارند. برای طراحی ایرکاندیشن از لوله‌های مسی با ابعاد 3.8 اینچ و ضخامت 0.4 میلی‌متر بهره گرفته می‌شود. همچنین فین‌های آلومینیومی با ضخامت 150 میکرون و تعداد 8 تا 12 عدد فین در اینچ را دارا هستند. هرچه تعدد فین اینچ افزایش یابد افت فشار درسمت هوا بیشتر میگردد. کویل‌های اواپراتور ایرکاندیشن بطور کاملا گسترده‌ای در تجهیزات تهویه مطبوع کاربرده میشود. از مهمترین آن‌ها میتوان به کویل اواپراتور پکیج یونیت، کویل داکت اسپلیت، صنایع ریلی، حمل و نقل اشاره نمود.
طراحی کویل اواپراتور تهویه دی ایکس
  1. کوئل اواپراتور DX سردخانه : دمای سالن‌های محصول برای سردخانه‌ها و برودت‌های صنعتی کمتر از 10 درجه سانتیگراد است. پس کویلی که بدین منظور طراحی می‌گردد دمای مبرد درون آن کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد می‌باشد. احتمال یخ زدگی در کویل‌های سردخانه وجود دارد و باید هیتردار ساخته شوند. هیترها داخل سوراخ‌های مدور فین آلومینیومی قرار می‌گیرند. تعداد فین‌های استفاده شده درون آنها از مدل ایرکاندیشن کمتر درنظر گرفته می‌شود.
  2. مبدل رطوبت گیر : در دستگاه‌های رطوبت‌گیر تبریدی مبدل انبساط مستقیم را کار میبریم. تا رطوبت موجود در هوا را تقطیر و خشک نماید. دمای گاز مبرد برای اواپراتور رطوبت گیر بنحوی طراحی شده که دیفرانسیل استانداردی را با دمای اشباع هوای ورودی داشته باشد. این مدل مبدل 4 تا 6 ردیف لوله و 12 الی 14 فین در اینچ را دارا میباشد. هر چه تعداد ردیف‌ها زیادتر گردد هوای عبوری بهتر اشباع میگردد. سپس با کاهش دمای بیشتر رطوبت موجود را کاهش می‌دهد.
  3. کویل اواپراتور شل اند تیوب : کویل های شل تیوب یکی دیگر از انواع اواپراتورها میباشد که در تهویه دی ایکس از تناژ 5 الی 800 تن تبرید طراحی و تولید میگردد. این نوع اواپراتور در تیوبی لبریز از آب قرار میگیرد که گاز مبرد سرد داخل لوله های مسی در حرکت است.با ایجاد اثر پوسته لوله دمای آب شل تیوب کاهش می یابد و به مدار تبریدی چیلر باز میگردد.در این مدل سیالی که خنک میشود آب است و در انواع چیلرهای ترکمی کاربرد دارد.
کویل اواپراتور شل تیوب تهویه دی ایکس

مقاله‌ای با عنوان کویل بخار صنعتی چیست را مطالعه نمایید.

نحوه عملکرد کویل اواپراتور

وظیفه اصلی اواپرتور خنک سازی فضای اطراف است این دستگاه ترکیبی از دسته لوله‌ها و پره(فین) می‌باشد. به صورتیکه گاز مبرد با دو حالت فازی وارد کویل اواپراتور می‌گردد و گرما را از محیط پیرامون خود دریافت می‌کند و موجب خنکی میشود. مبدل انبساط مستقیم حرارت فین و لوله‌های 3.8 مسی را جذب می‌کند سپس این گرما باعث تبدیل مایع مبرد به گاز خواهد شد. در ادامه عملکرد کوئل اواپراتور گاز مبرد را وارد کمپرسور می‌نماید و سیکل تبرید کامل می گردد. اواپراتورهای سردخانه جهت سرمایش در داخل آن نصب شده و کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای کویل اواپراتور با عنوان مبدل حرارتی برودتی میتوان به استفاده از آنها در صنایع غذایی، کارخانجات نوشابه سازی نیز اشاره کرد.

کویل اواپراتور اسپلیت تهویه دی ایکس

فاکتورهای مهم در عملکرد کوئل انبساط مستقیم

  • اختلاف دما : برای اینکه مایع درون کوئل به اندازه کافی تبخیر شود اختلاف دمای بین سیال و محیط پیرامون باید استاندارد باشد.
  • افت فشار : بمنظور کاهش تفاوت دبی در ورودی و خروجی کویل اواپراتور باید فضای کافی برای چرخش سیالات درنظر گرفته شود.
  • نوع سیالات : در مقدار تبخیر سیال و انتخاب متریال کوئل تاثیر مستقیم می‌گذارد.

قیمت کویل اواپراتور تهویه دی ایکس

به دلیل نوسانات شدی بازار قیمت یک کوئل اواپراتور ثابت نمی‌باشد و همواره متغیر است. با این حال دو عامل بسیار موثر برای تعیین قیمت تمام شده مبدل انبساط مستقیم وجود دارد. این پارامترها مشمول نوع فین (صنعتی یا معمولی بودن) و قطر لوله (3.8/5.8/3.4/1.2) می گردد. جهت راهنمایی بیشتر و استعلام قیمت بروز کویل اواپراتور با کارشناسان فنی شرکت کوئل سازی تهویه دی ایکس تماس حاصل نمایید.

لیست قیمت کندانسور سردخانه 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.