فن کندانسور وسیله ای برای ایجاد جریان هوا در کندانسور میباشد که بوسیله پروانه مولتی وینگ از نوع اکسیال محوری با دو جریان مکنده و دمنده تولید میگردد.دراصلاح به این انواع فن معکوس و جلوزن میگویند.این نوع پروانه های چگالنده در دو تیپ محوری با موتور صنعتی موتوژن یا زیمنس و سبدی اکسیال طراحی می شود. ایجاد جریان هوای مناسب برای کاهش دمای سیالات در سیستم های خنک کاری از آیتم های مهم محاسبات و طراحی کندانسور بشمار میرود.مقدار حجم هوادهی مورد نیاز با توجه به دمای آبگرم از جمله مباحث مهم در طراحی فن کندانسور میباشد.اندازه گیری مقدار گذر هوا از روی کویل چگالنده بخشی است که نباید از آن بسادگی عبور کرد.زیرا اگر تناسب میان حجم کویل و دبی هوا رعایت نشود راندمان خنک کاری به درستی انجام نشده و موجب کاهش ظرفیت واقعی کندانسور هوایی میشوید.
عملکرد پروانه اکسیال در کندانسور هوایی میتواند بر اساس مکنده یا دمنده طراحی شود تا هوای مورد نیاز را تامین نماید.به طور کلی تمامی فن های جریان معکوس چپ گرد و پروانه جلو زن راست گرد تولید میشود.هر دوی این انواع دارای عملکردی یکسان هستند و تنها بسته به طراحی سازنده میباشد که کدامیک را انتخاب نماید.الکتروموتور در ایر کولر صنعتی به صورت دایرکت درایو (کوپل مستقیم ) به پروانه متصل میگردد.تا با گرفتن دستور فرمان از تابلو برق حرکت مکانیکی خود را آغاز کند.این تیپ دارای دو بخش فن استک و موتور فن میباشد که وظیفه قسمت نخست ایجاد کانال گذر هوای تازه و بخش دوم عامل جریان هوا است.
اساس کارایی فن کندانسور جذب گرمای موجود در کویل چگالنده می باشد.این عمل را با مکش مکانیکی هوا بر روی مبدل انجام میدهد تا با جریان هوای تازه محیطی، بتواند سیال درون کویل کندانسور را خنک نماید.در طراحی های مختلف با توجه به میزان دمای آبگرم ورودی به کویل میتوان دور موتور پروانه را به وسیله تابلو برق تنظیم نمود.برای دماهای بالاتر از 70 درجه از پروانه 1400rpm و برای دمای کمتر از آن 900rpm گزینه مناسبی بشمار میرود.توجه نمایید در برخی از سیستم های صنعتی فن ها میبایست تمام 24 ساعت شبانه روز فعالیت کنند و اساس انتخاب فن را بر مبنای دائم کار درنظر بگیرید.
سیستم انتقال قدرت و جریان هوادهی این نوع با نمونه اکسیال متفاوت طراحی شده است.در این بخش ما از موتورهای صنعتی با برند موتوزن تبریز یا زیمنس آلمان برای حرکت مکانیکی پروانه کندانسور استفاده می کنیم.نحوه انتقال قدرت به وسیله شافت دینام به فن محوری مولتی وینگ متنقل میشود. تهویه دی ایکس این تیپ فن کندانسور تبخیری را با سه متریال فایبرگلاس،آلومینیوم و پلی آمید تولید میکند.این پروانه ها در متریال های آلومینیوم و فایبرگلاس از سطح مقطع ایرفویل بهره میگیرند.این بخش کمک میکند با میزان حجم هوادهی افزایش یابد و بالانس استاتیکی دینامیکی فن حفظ گردد.نوع پلی آمید سبک تر بوده به همین سبب آمپر کمتری را از موتور میکشد و درپی آن فشار کمتری بر روی الکتروموتور کندانسور مسی وارد می نماید.پروانه پلی آمید دارای تعداد پره بیشتری بوده و از 5 پره الی 11 بلید در این واحد صنعتی تولید می گردد.
به طور کلی میتوان گفت تمام آنها یکسان بوده و تفاوتی در کیفیت متریال با یکدیگر ندارند.اما از لحظ حجم هوادهی و مقدار توان موتور با یکدیگر متمایز هستند.به صورت استاندارد فن های کاربردی در انواع کندانسور شامل :630 با 7 بلید فلزی،450 با 5 بلید فلزی و قطر 800 میلیمتر با 7 بلید بهترین انواع پروانه کندانسور میباشند.تمامی انواع از موتورهایی با ip54 در کلاس b بهره میگیرند که دارای کیفیت های صنعتی میباشد.این تیپ پروانه صنعتی با دورهای 915 الی 1450 rpm طراحی میگردد و توان هوادهی آنها بسته به قطر فن تغییر می نماید.برق مصرفی مورد نیاز برای به گردش درآمدن فن کندانسور 3 فاز با ولتاژ 380 بوده و نمیتوان در مصارف خانگی از آنها استفاده نمود.
در نمونه پروانه محوری با سطح مقطع ایرفویل فن ها به صورت زوج و فرد محاسبه میشوند و از 4 پر و 5 پر الی 10 بلید و 11 بلید طراحی و تولید می گردند. هاب مرکزی در انواع آنها به صورت انتخابی توسط مشتری از دو آلیاژ آلومینیوم و چدن تولید میشود.اگر محیط دارای رسوبات بالا و یا هوایی اسیدی باشد می بایست هاب را با پوشش آبکاری گالوانیزه گرم عایق نمود. این نوع پروانه کندانسور را میتوان با سه روش کوپل مستقیم،کاهش دور و گریبکسی به موتور متصل نمود.هرچه میزان قطر فن بزرگتر شود وزنش پروانه افزایش می یابد و اضافه وزن بیش از اندازه میتواند عاملی بر کشیدن آمپر بیشتر از دینام محسوب شود.عدم توجه به این بخش موجب سوختن موتور خواهد شد.