کندانسور هوایی وسیلهای برای کاهش دمای سیالات صنعتی میباشد و با روش هوا خنک سیال درون کویل کندانسور را طی فرایندی خنک میکند و راندمان بسیار بالایی دارد.سیستم خنک کاری کندانسور به نحوی طراحی شده است تا هیچ گونه پرت آبی نداشته باشد و بر خلاف کندانسور آبی یا تبخیری بدون نیاز به آب دمای سیال هدف را کاهش میدهد.درواقع کندانسور هوایی سیستم خنک کننده خشک یا درای کولر بشمار میرود و تنها با گذر هوای محیطی گرمای نهان درون کویل را جذب نموده و گرمای مازاد را به هوای محیط منتقل میکند.قوانین ساختاری و مهندسی سازه در چگالنده هوا خنک تابعی از دمای حباب خشک محیط می باشد و میتواند آبگرم مدار با تا (dry-bulb) خنک نماید.
در سیستم های هوا خنک آب داغ یا بخار اشباع درون لوله های مسی یا استیل کویل کندانسور با سرعت خطی 2 الی 6 فوت بر ثانیه جریان دارد.حداقل یا حداکثر حرکت سیال داخل تیوب بسته به میزان توان پمپ و نیاز سیرکولاسیون گردشی آب دارد.تیوب ها با مهندسی پوسته لوله گرمای اضافی را جذب خود میکنند و به منظور افزایش سطح تبادل حرارت و انتقال بهتر از فین پلیت نیز استفاده می گردد.دراین مرحله پروانه فن کندانسور هوایی با تبدیل جریان الکتریکی به نیروی مکانیکی موجب گذر هوای تازه از روی رادیاتور شده و دمای سیال درون تیوب کاهش می یابد.اساس کار عملکردی کندانسور بر منبای هوا خنک طراحی شده و هر چه دمای هوا پایین تر باشد میزان اختلاف دما یا ( دلتاتی ) افزایش می یابد.
شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس به عنوان یکی از سازندگان و تولیدکنندگان انواع کندانسور با نشان استاندارد و گواهینامه های بین المللی توانسته کندانسور هوا خنک را طراحی و به مرحله تولید برساند.این سازنده از سال 1387 فعالیت خود را در زمینه ساخت و تولید انواع کویل آغاز نمود و پس از گذراندن دوره های تخصصی در زمینه سیستم های خنک کاری صنعتی از سال 1392 خود را به عنوان سازنده کندانسور معرفی نمود.این سازنده صنعتی تا به امروز توانسته نمونه های مختلفی از چگالنده های هوایی را طراحی و تولید نماید که در ادامه مقاله بصورت مجزا به هرکدام میپردازیم.
انواع کندانسور هوایی با توجه به نوع ساختار ظاهری و عملکرد با یکدیگر تفاوتهایی دارند.این تمایزات بیهوده نبوده و در میزان دلتاتی و تحمل فشار هر کدام را دارای ویژگی منحصر به فردی کرده است.اما به طور کلی تمامی انواع بر اساس کاهش دمای آب طراحی شدهاند و وظیفه اصلی کندانسور جذب گرمای اضافه از سیالات مایع می باشد.ولیکن به طور قطع نوع ساختاری در عملکرد چگالنده تاثیر گذار بوده و میتواند تعیین کننده راندمان خنک کاری محسوب شود.در کارخانه دی ایکس سه تیپ کندانسور هوا خنک تولید میگردد که شامل ( V-type/Flat/Standing) هستند. برای استعلام قیمت کندانسور هوا خنک کلیک نمایید.
کندانسور هوایی وی تایپ یکی از انواع سیستم های هوا خنک می باشد که از دو کویل مسی با مدار بسته مجزا تشکیل میشود.راندمان خنک کاری این سیستم در مقایسه با سایر نمونه ها بالاتر بوده، زیرا دارای سطح مقطع بیشتر است و حجم دبی بالاتری را میتواند در هر ساعت خنک کاری نماید.این چگالنده قابلیت تغییر آرایش مدار بندی را دارد که آیتمی مهم در محاسبه ظرفیت و تعیین دلتاتی بشمار می رود.کندانسور وی تایپ را میتوان با دو آرایش ( Full-circuit/Half-circuit ) طراحی نمود. نوع ساختاری و پلت فرم استراکچر کندانسور هوا خنک همچنین نحوه قرار گیری کویل بر روی سازه سبب نام گذاری دستگاه با نام وی تایپ شده است و در اساس کار دستگاه تغییر اعمال نگردیده.
کندانسورهای هوایی تخت در سراسر جهان مورد استقبال بی نظیری قرار گرفته است.ویژگی منحصر به فرد این دستگاه افزایش مدار گردشی آب بوده که میتوان تا چهار مدار مجزا با دماهای مختلف را در این سیستم با کمک هوای محیط خنک کاری نمود.از دیگر مزایای کندانسور افقی تخت باید به نوع ساختار و عملکرد یکپارچه آن اشاره نموده که سیال گرم با آرایشی منظم در طول کویل به صورت یک نواخت در حرکت است و دلتاتی بسیار مناسبی را ارائه میدهد.اغلب از کندانسور هوایی تخت در راستای خنک کاری ژنراتور تحت عنوان رادیاتور ژنراتور بهره میگیرند.چرا که تحمل فشار بالایی دارد و در دمای کاری بالاتر از 100 درجه سانتیگراد نیز مقاوم است.
کندانسورهای ایستاده یا عمودی یکی دیگر از انواع کندانسور هوایی محسوب میشوند که در فضاهای کم و کوچک بسیار کار آمد می باشد. این نوع چگالنده اغلب در سیستم های خنک کننده سردخانه و یونیت کندانسینگ استفاده میگردد.آبگرم یا دیگر سیالات را میتوان در این دستگاه خنک کاری نمود و برای صنعت تهویه مطبوع کارایی بالایی دارد.سیال داغ یا بخار اشباع از کلکتور پایینی وارد و پس از طی نمودن مسیر تعیین شده از کلکتور بالایی چگالنده خنک و خارج میگردد.با این عمل موجب کند کردن جریان خطی با حداقل سرعت می شویم.به همین منظور آب درون تیوب ها مدت زمان بیشتری می ماند و میتوان حجم هوای بیشتری را از روی کویل عبور دهیم.همین عامل سبب افزایش دلتاتی شده و سیال کاملا خنک میشود.
برای محاسبه و طراحی سیستم های خنک کاری نیازمند ابزارهای مهندسی در راستای طراحی اصولی هستیم.دست یابی به تن تبرید واقعی یک از آیتم های مهم در راندمان خنک کاری کندانسور هوایی بشمار میرود.برای دستیابی به عدد دقیق می بایست ابتدا میزان دبی در هر ساعت مشخص شود و با استفاده از نرم افزار Usa-coil میزان دلتاتی مورد نیاز را محاسبه نمایید.آرایش لوله های مسی کویل و مقدار مسافتی که سیال گرم باید طی نماید تا به دمای دلخواه برسد از جمله پارامترهای تاثیر گذار در راندمان کندانسور هوایی است.بعد از تعیین حجم کویل باید مقدار هوای مورد نیاز برای خنک کاری سیال طراحی شود که کار چندان سادهای نیست.تعداد فن و قطر پروانه فن کندانسور هوا خنک تعیین کننده حجم دبی هوا میباشد که بوسیله دور موتور میتوان آنرا کم یا زیاد نمود.از دیگر بخش های تاثیر گذار در مقدار Cfm تعداد پره و زاویه آنها است.