برج خنک کننده چیلر آبی نوعی سیستم خنک کننده آب میباشد که وظیفه اصلی برج فارغ از هندسه آن چه مکعبی و مخروطی، خنک کاری آب کندانسور شل تیوب چیلر است. به عبارتی انواع کولینگ تاور فایبرگلاس تحت عنوان پیش خنک کننده چیلرهای جذبی یا تراکمی استفاده میشوند. فلذا اینگونه دستگاهها جزء اصلی سیستمهای سرمایش مرکزی هستند که مکانیزم سرد سازی سیال را طبق قوانین ترمودینامیکی انجام میدهند. بنابراین برج چیلر یک تشکیل دهنده سرما یا حذف کننده گرمای استاندارد برای مصارف صنعتی و تهویه مطبوع به شمار میآید. پس استفاده از واژه (چیلر) در کنار برج خنک کننده به این معانست که کولینگ تاور وظیفه خنک سازی آب مبدل شل تیوب چیلر را عهده دار میباشد.
در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت کندانسور چیلرهای تراکمی دارای دو مدل میباشند. حالت نخست کندانسور چیلر از نوع هوا خنک یا همان هوایی است که توسط سیال هوای فضای خارجی مد نظر از طریق فن خنک کننده جریان القایی سرد میشود. شکل دیگر کندانسور چیلر ، از یک مبدل پوسته لوله برخوردار است و برج وظیفه محیا کردن آبسرد احتیاجی را درون چیلرهایی با چگالنده آب خنک بر عهده دارد. فلذا کولینگ تاور فایبرگلاس تنها داخل سیکل گردش سیال و سرد سازی چیلر با کندانسور آبی قابلیت استفاده داراست.
چیلر هنگام عملکرد و تهیه آب سرد حرارت ایجاد میکند که باید حتما گرمای تولید شده دفع گردد. برج فایبرگلاس در اینجا وظیفه دفع حرارت را عهده دار است. بنحویکه تحت عنوان خنک کننده آب در حال جریان داخل کندانسور و رساندن آن به دمای استاندارد جهت عملکرد درست چیلر فعالیت دارد. چنان چه برج خنک کننده فایبرگلاس دارای راندمان صحیح کاری نباشد فرایند جذب گرما از سیال مبرد توسط کندانسور بدرستی انجام نخواهد شد که در پی آن موجب کاهش عملکرد کلی چیلر آبی میشود و درنهایت منجر به سوختن کمپرسور ختم خواهد شد. برای بهبود عملکرد سیستم خنک کاری توصیه میگردد قبل از اقدام به خرید دستگاه ویا استعلام قیمت برج خنک کننده مدار باز با کارشناسان کمپانی DXCOIL تماس حاصل فرمایید.
منظور از تناژ اینگونه تجهیزات خنک کن همان ظرفیت برج جهت سرد کردن سیال بر گردش در مدار چیلر میباشد. ظرفیت سرمایشی برج خنک کننده به معنای گرمای جذب شده از چیلر آبی طی یک بازه زمانی مشخص است. برای محاسبات تناژ کولینگ تاور روشهای مختلفی وجود دارد که در تمام آنها دو عامل تراکمی یا جذبی بودن چیلر و ظرفیت آن بسیار حائز اهمیت میباشد.
فلذا چنانچه چیلر دارای کمپرسور و مصرف برق باشد مدل آن تراکمی است. ولیکن اگر از ایجاد شعله برای تولید برودت استفاده کند و با مصرف گاز همراه باشد نوع دستگاه جذبی خواهد بود. توجه داشته باشید که ظرفیت برج چیلرهای جذبی همیشه از انواع تراکمی بیشتر میباشد.
کولینگ تاور با اشکال هندسی مکعبی (تک سلولی یا چند سلولی) و مخروطی در انواع ذیل تحت عنوان خنک کننده دستگاه چیلر طراحی میگردد :
نکته اول : کولینگ تاورهای مکعبی به دلیل دارا بودن مزایای متعدد همانند حمل و جابجایی راحت، تعمیرات و نگهداری آسان، رسوب گیری محدود، عملکرد مطلوب تر، راندمان کاری بالا بیشتر از انواع مخروطی برای خنک کاری چیلر استفاده میشوند.
نکته دوم : برج خنک کننده هیبریدی چیلر در مقایسه با انواع دیگر کولینگ تاورهای مدار بسته کارایی بیشتری دارد. زیرا مدل هیبریدی دو سیستم مدار باز و مداربسته را بطور همزمان دارا است فلذا ارائه دهنده بهترین عملکرد سرمایشی میباشد.
اینکه چه نوع کولینگ تاوری به عنوان خنک کننده چیلر آبی طراحی گردد بسیار مهم میباشد که بستگی به چند پارامتر اساسی دارد :
شرکت تهویه دی ایکس با نام تجاری Coil dx جهت طراحی انواع برج خنک کننده چیلر پارامترهایی نظیر نرخ جریان سیال (دبی)، دمای ورودی خروجی، ترکیب سیستم، آپشنهای کنترلی و… را مد نظر قرار میدهد. کمپانی DX با هدفمندی تولیدات براساس ساختار مهندسی و پایه محاسبات علمی توانسته انواع سیستمهای خنک کننده مانند چیلر آبی را با بالاترین سطح کیفی و استانداردهای جهانی طراحی و تولید نماید.
قطعات متفاوتی داخل کولینگ تاور فایبرگلاس بطور همزمان با یکدیگر کار میکنند تا برج چیلر بتواند در سیستم سرمایشی مرکزی هدف کارایی بالایی از خود نشان دهد. شرکت dx بطور تخصصی طراحی قطعات برج خنک کننده چیلر را نیز انجام داده که این اجزا در دسته بندیهای ذیل قرار میگیرند :