• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

برج خنک کننده چیلر آبی

برج خنک کننده چیلر آبی

برج خنک کننده چیلر آبی

برج خنک کننده چیلر آبی نوعی سیستم خنک کننده آب می‌باشد که وظیفه اصلی برج  فارغ از هندسه آن چه مکعبی و مخروطی، خنک کاری آب کندانسور شل تیوب چیلر است. به عبارتی انواع کولینگ تاور فایبرگلاس تحت عنوان پیش خنک کننده چیلرهای جذبی یا تراکمی استفاده می‌شوند. فلذا اینگونه دستگاه‌ها جزء اصلی سیستم‌های سرمایش مرکزی هستند که مکانیزم سرد سازی سیال را طبق قوانین ترمودینامیکی انجام می‌دهند. بنابراین برج چیلر یک تشکیل دهنده سرما یا حذف کننده گرمای استاندارد برای مصارف صنعتی و تهویه مطبوع به شمار می‌آید. پس استفاده از واژه (چیلر) در کنار برج خنک کننده به این معانست که کولینگ تاور وظیفه خنک سازی آب مبدل شل تیوب چیلر را عهده دار میباشد.

آیا برج خنک کننده چیلر آبی برای انواع چیلرهای جذبی و تراکمی قابل استفاده است؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت کندانسور چیلرهای تراکمی دارای دو مدل می‌باشند. حالت نخست کندانسور چیلر از نوع هوا خنک یا همان هوایی است که توسط سیال هوای فضای خارجی مد نظر از طریق فن خنک کننده جریان القایی سرد می‌شود. شکل دیگر کندانسور چیلر ، از یک مبدل پوسته لوله برخوردار است و برج وظیفه محیا کردن آبسرد احتیاجی را درون چیلرهایی با چگالنده آب خنک بر عهده دارد. فلذا کولینگ تاور فایبرگلاس تنها داخل سیکل گردش سیال و سرد سازی چیلر با کندانسور آبی قابلیت استفاده داراست.

عملکرد برج خنک کننده چیلر آبی 

چیلر هنگام عملکرد و تهیه آب سرد حرارت ایجاد میکند که باید حتما گرمای تولید شده دفع گردد. برج فایبرگلاس در اینجا وظیفه دفع حرارت را عهده دار است. بنحویکه تحت عنوان خنک کننده آب در حال جریان داخل کندانسور و رساندن آن به دمای استاندارد جهت عملکرد درست چیلر فعالیت دارد. چنان چه برج خنک کننده فایبرگلاس دارای راندمان صحیح کاری نباشد فرایند جذب گرما از سیال مبرد توسط کندانسور بدرستی انجام نخواهد شد که در پی آن موجب کاهش عملکرد کلی چیلر آبی میشود و درنهایت منجر به سوختن کمپرسور ختم خواهد شد. برای بهبود عملکرد سیستم خنک کاری توصیه میگردد قبل از اقدام به خرید دستگاه ویا استعلام قیمت برج خنک کننده مدار باز با کارشناسان کمپانی DXCOIL تماس حاصل فرمایید.

برج خنک کننده چیلر آبی

نحوه انتخاب صحیح ظرفیت برج خنک کننده چیلر آبی چگونه می‌باشد؟

منظور از تناژ اینگونه تجهیزات خنک کن همان ظرفیت برج جهت سرد کردن سیال بر گردش در مدار چیلر میباشد. ظرفیت سرمایشی برج خنک کننده به معنای گرمای جذب شده از چیلر آبی طی یک بازه زمانی مشخص است. برای محاسبات تناژ کولینگ تاور روش‌های مختلفی وجود دارد که در تمام آنها دو عامل تراکمی یا جذبی بودن چیلر و ظرفیت آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

فلذا چنانچه چیلر دارای کمپرسور و مصرف برق باشد مدل آن تراکمی است. ولیکن اگر از ایجاد شعله برای تولید برودت استفاده کند و با مصرف گاز همراه باشد نوع دستگاه جذبی خواهد بود. توجه داشته باشید که ظرفیت برج چیلرهای جذبی همیشه از انواع تراکمی بیشتر میباشد.

انواع برج خنک کننده چیلر آبی

کولینگ تاور با اشکال هندسی مکعبی (تک سلولی یا چند سلولی) و مخروطی در انواع ذیل تحت عنوان خنک کننده دستگاه چیلر طراحی می‌گردد :

  • کولینگ تاور جریان مخالف : دستگاه گردش هوا برج کانتر فلو بر خلاف مسیر پاشش و ریزش جریان سیال خروجی از نازل یا آبگردان است. اگر مدل دستگاه مکعبی باشد از سیستم توزیع آب ثابت کم فشار یعنی نازل برخوردار میباشد. اما چنانچه کولینگ تاور مخروطی طراحی گردد پاشش سیال توسط سیستم پر فشار اسپرینکلر صورت می‌گیرد.
  • برج خنک کننده جریان متقاطع : سیستم مکنده هوای مدل کراس فلو یا ابارا عمود بر جریان ریزش آب نصب می‌شود. این نوع خنک کن چیلر به علت جریان هوای مداوم خشک در ورودی به قسمت پکینگ جهت استفاده در محیط‌هایی با رطوبت نسبی زیاد کاملا مناسب هستند. فلذا بیشتر برای شهرهای شمالی و جنوبی کشور طراحی می‌گردند.
  • کولینگ تاور مدار بسته خشک : مدل خشک همان سیستم کندانسور هوایی در انواع چیلر هوا خنک می‌باشد که گاهی جهت تبدیل کندانسورهای آبی به هوایی استفاده میگردد. برج‌های مدار بسته برای مناطق سردسیر کشور با دمای خشک پایین مناسب هستند. انواع تجهیزات خنک کننده خشک دارای مزایایی مهم مثل عدم مصرف آب و رسوب گیری بسیار کم می‌باشند.
  • برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی : برای مناطق خیلی گرم که امکان بکارگیری کندانسور هوا خنک وجود ندارد و تامین آب مصرفی کولینگ تاور امری مشکل است از برج‌های مدار بسته استفاده میشود. خنک کننده هیبریدی دارای یک سیکل پاشش سیال باز و یک سیکل گردش آب بسته می‌باشد فلذا جایگزین مناسبی به منظور سرد کردن آب کندانسور چیلر محسوب می‌گردد.
برج خنک کننده چیلر آبی

نکته اول : کولینگ تاورهای مکعبی به دلیل دارا بودن مزایای متعدد همانند حمل و جابجایی راحت، تعمیرات و نگهداری آسان، رسوب گیری محدود، عملکرد مطلوب تر، راندمان کاری بالا بیشتر از انواع مخروطی برای خنک کاری چیلر استفاده می‌شوند.

نکته دوم : برج خنک کننده هیبریدی چیلر در مقایسه با انواع دیگر کولینگ تاورهای مدار بسته کارایی بیشتری دارد. زیرا مدل هیبریدی دو سیستم مدار باز و مداربسته را بطور همزمان دارا است فلذا ارائه دهنده بهترین عملکرد سرمایشی میباشد.

نحوه انتخاب نوع برج خنک کننده چیلر آبی

اینکه چه نوع کولینگ تاوری به عنوان خنک کننده چیلر آبی طراحی گردد بسیار مهم می‌باشد که بستگی به چند پارامتر اساسی دارد :

  • سختی سیال در گردش و اثر پذیری آن بر رسوب گذاری و نوعیت مداربسته یا مدار باز کولینگ واتر  
  • دمای ورودی خروجی استاندارد کندانسور (که معمولا بین 27 الی 32 درجه سانتی گراد است)
  • شرایط اقلیمی محل نصب دستگاه چیلر (دمای خشک و مرطوب، نسبت رطوبت هوای محیط)
  • جذبی یا تراکمی بودن چیلر و نوع کندانسور مورد استفاده در مدار کولینگ تاور فایبرگلاس
  • ارتفاع محل نصب برج خنک کننده (پشت بام) تا چیلر (موتور خانه)
  • مقدار سیال بر گردش درون کندانسور خنک کن
  • امکان سنجی تامین آب جبرانی

محاسبات و طراحی برج خنک کننده چیلر آبی 

شرکت تهویه دی ایکس  با نام تجاری Coil dx جهت طراحی انواع برج خنک کننده چیلر پارامترهایی نظیر نرخ جریان سیال (دبی)، دمای ورودی خروجی، ترکیب سیستم، آپشن‌های کنترلی و… را مد نظر قرار میدهد. کمپانی DX با هدفمندی تولیدات براساس ساختار مهندسی و پایه محاسبات علمی توانسته انواع سیستم‌های خنک کننده مانند چیلر آبی را با بالاترین سطح کیفی و استانداردهای جهانی طراحی و تولید نماید.

برج خنک کننده چیلر آبی

قطعات متفاوتی داخل کولینگ تاور فایبرگلاس بطور همزمان با یکدیگر کار می‌کنند تا برج چیلر بتواند در سیستم سرمایشی مرکزی هدف کارایی بالایی از خود نشان دهد. شرکت dx بطور تخصصی طراحی قطعات برج خنک کننده چیلر را نیز انجام داده که این اجزا در دسته بندی‌های ذیل قرار می‌گیرند :

  • بخش گردش آب : وظیفه تقسیم، گردش، انتقال جریان و دبی مشخصی از سیال بر عهده قسمت آبرسانی می‌باشد که شامل قطعات نازل یا اسپرینکلر برج خنک کننده ، شناور، ولو، کویل مسی، فلنچ، لوله و اتصالات جانبی می‌گردد.
  • قسمت هوا دهی : وظیفه توزیع و انتقال هوا از بیرون به داخل کولینگ تاور چیلر را عهده دار است. قطعات تشکیل دهنده این قسمت شامل فن جهت ایجاد فشار نسبی و جابجایی هوا، الکتروموتور به منظور تامین نیروی مورد نیاز چرخش پروانه، سیستم انتقال قدرت برای پایین آوردن سرعت زاویه ای الکتروموتور (دینام) میباشد.
  • بخش سطوح تبادل حرارت و انرژی : بر اساس مدار باز یا مدار بسته بودن برج، سطوح خنک کننده میتوانند کویل‌های مسی یا پکینگ باشند که به عنوان واسطه بین جریان آب و هوا طراحی می‌گردند.
  • بدنه و فرم قرارگیری قطعات جانبی : تشتک تحت عنوان مخزن ذخیره آب و دیگر تجهیزات مانند : لوور،فن استک ،پنل دسترسی ، ستونی ، 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.