• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کاربرد انواع کویل تهویه مطبوع

کاربرد انواع کویل تهویه مطبوع

کاربرد انواع کویل تهویه مطبوع

انواع کویل تهویه مطبوع شامل مبدل‌های انتقال حرارتی هستند که در انواع سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارند و با نام کویل شناخته میشوند. طراحی و کاربرد هر کدام از این انواع بسته به نوع نیاز و دستگاه اصلی متفاوت میباشد.فلذا تمامی آنها برای یک هدف واحد تولید میشوند کاهش یا افزایش دمای سیالاتی مانند آب،گاز یا هوا که عموما در راستای تکمیل فرایند تبریدی تهویه مطبوع بکار گرفته میشود.درواقع میتوان گفت مجموعی از این کویل ها یک پکیج برودتی را تشکیل میدهند.اما برای شناخت کافی شما از انواع کویل تهویه مطبوع شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس مهر در ادامه لیست کامل انواع مبدل های تهویه‌ای را ارائه می نماید.

کاربرد فن کویل در تهویه مطبوع

به عبارتی ساده فن کویل وسیله ای متشکل از یک کویل و یک یا تعدادی فن سبدی برای تامین تهویه محیط مورد نیاز است.این دستگاه بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع در ساختمان اداری یا محل سکونت بشمار میرود. انواع فن کویل ها به نحوی طراحی شده اند تا با مکش هوای پیرامون خود و عبور سیال از بین لوله های مسی کویل فن کویل موجب گرمایش یا سرمایش اتاق شوند.تغذیه کننده این مبدل در بخش سرمایی چیلر یا آیس بانک و قسمت گرما زا از بویلر دیگ بخار تامین میشود.

کاربرد کویل انبساط مستقیم در سیستم های تهویه چیست؟

کاربرد کویل های دی ایکس در مدار تهویه بالا بردن راندمان خنک کاری بویزه در دستگاه هواساز میباشد.دلیل نام گذاری انبساط مستقیم واکنش سریع مبدل در عملیات خنک کاری و حذف مراحل برودتی برای خنک کاری هوا میباشد.در این دستگاه علاوه بر اواپراتور DX تعدادی کویل سرمایشی و گرمایشی در راستای تامین هوای مورد نیاز بسته به فصل طراحی شده است. مبدل آبسرد جهت سرمای مورد نیاز در فصل تابستان و کویل آبگرم برای تولید گرمای مناسب در فصول زمستان در هواساز نصب میگردد.

کاربرد مبدل تهویه مطبوع در صنعت

مبدل های طراحی شده نه تنها کاربرد خانگی داشته بلکه در برخی از سیستم های صنعتی نیز قابل استفاده میباشد.یکی از کارایی های انواع کویل در دستگاهایی مانند درای کولر صنعتی است.این دستگاه با جریان مایعات شیمیایی درون مبدل خود موجب کاهش دمای آنها شده و بسیار موثر در خنک کاری انواع سیالات است.کویل صنعتی تنها به این بخش خلاصه نمیشود و در دیگر سیستم های خنک کاری مانند کولینگ تاور،ایر کولر ، کولر هوایی و کندانسور نیز قابل استفاده میباشد.

کویل تهویه مطبوع در یونیت هیتر چه نقشی دارد؟

این مبدل در انواع یونیت هیترهای بخار وظیفه تامین گرمایش محیط را برعهده دارد.درواقع سیال قابل حرکت در کویل تهویه، بخار اشباع است که بوسیله بویلر تغذیه میشود.دیگ بخار با تبخیر آب مایع را تغییر حالت داده و به گاز بخار داغ تبدیل میگردد این آیتم میزان تبادل حرارت را بالاتر میبرد و میزان اثر گرمایی کویل تهیوه مطبوع چند برابر می شود.اگر بخواهیم استفاده اصلی این دستگاه را در دسته بندی مشخص کنیم میتوان گفت نوعی کویل صنعتی است که تنها کاربرد گرمایشی دارد.

کویل آیس بانک در تهویه چه کاربردی دارد؟

کویل های آیس بانکی وظیفه ذخیره آبسرد مورد نیاز در پیک بار مصرفی را برعهده دارند.این بدین معناست که این وسیله تامین آب سرد مورد نیاز جهت خنک کاری هوا را در خود ذخیره کرده و به وقت احتیاج آن را به مبدل مربوطه که قالبا هواساز است انتقال میدهد.از این دستگاه در صنعت تهویه مطبوع اغلب داخل سیستم های پروش قارچ یا سالن های بزرگ استفاده میشود.زیرا برای ایجاد برودت در چنین فضاهایی نیازمند بار سنگینی از برودت محیطی در مدت زمان کوتاه هستیم و کویل آیس بانک بهترین گزینه برای این امر است.

کاربرد کویل هواساز یا ایرواشر

این دسته از انواع مبدل های حرارتی و برودتی در انواع هواساز و ایرواشر پرکاربرد هستند که عموما از لوله‌های مسی با مدار بندی فول تولید میگردند.کویل درواقع بخش اصلی سطح تبادل حرارت بوده و با ایجاد مانع گرمایی یا سرمایی سبب افزایش یا کاهش دمای هوای محیطی به وسیله هواساز یا ایرواشر میشوند.اگر کاربرد کویل برای تولید گرما باشد میبایستی منبع تغذیه حرارتی آبگرم یا بخار تعیین گردد و چنانچه ایجاد سرما ملاک بود از گاز مبرد یا آبسرد چیلر باید تغذیه شوند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.