• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل آبگرم چیست؟

کویل آبگرم چیست؟

کویل آبگرم چیست؟

کویل آبگرم وسیله‌ای کاربردی درراستای ایجاد گرما می‌باشد، کویل های آب گرم از لوله‌های مارپیچ مسی با فین‌های موج دار آلومینیومی ساخته می‌شوند. سیالات در کویل های آب گرم جریان دارند و با گذر کردن هوای محیط باد گرم مطبوعی به فضای ساختمان اضافه میکند.اغلب از کوئل آبگرم در داکت اسپلیت‌ها و فن کوئل ها و هواسازها استفاده میکنند که عملکردی مناسب دارند.این دستگاه‌ها برای تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان کاربرد دارند.آبگرم دمایی مطبوع را از خود انتشار می‌دهد که بسیار دلپذیر است و آرامش محیط را افزایش میدهد.شرکت کویل سازی کویل dx طراح و سازنده انواع کویل سرمایی و گرمایی (آب گرم) میباشد و تمامی محصولات خود را 12 ماه گارانتی طلایی می نماید.

داکت اسپلیت‌ها دستگاهی هستند که تامین انرژی گرمایی مورد نیاز فصل زمستان را تامین میکنند و کویل آبگرم وسیله‌ای برای تکمیل این فرایند گرمایی است. علت مصرف کویل‌های آب گرم گرانی مصرف برق می‌باشد و ارزانی انرژی پاکی مانند گاز که تقریبا یک سوم هزینه برق را دارد.همین عامل باعث شده تا در ده سال گذشته تا به امروز مهندسین ساختمان برای سیستم‌های گرمایی از مداری استفاده میکنند که کویل آبگرم در آن تجهیز نصب شده باشد. البته لازم به ذکر است کویل هوای گرم در اکثر اسپلیت‌ها نصب نبوده و آن را در خروجی یا ورودی دریچه هوای یونیت‌ها قرار میدهند.


ساخت کویل آب گرم

برای ساخت و تولید انواع کویل آب گرم نیازمند طراحی اولیه و محاسبات دقیق هستیم.ساخت کویلهای آبگرم یکی از ساده ترین نوع طراحی در انواع کویل بشمار میرود.این دسته از مبدل ها دارای ساختاری 2 ردیفه تا 4 ردیفه را تشکیل میدهند.برای اندازه گیری قبل از تولید کویل آب گرم 3 آیتم را باید مشخص نمود.

  1. دبی آب درگردش 
  2. دلتاتی اختلاف دمای ورودی و خروجی آب گرم
  3. سرعت و فشار حرکت سیال (BAR) 

انواع کویل آبگرم چیست؟

انواع کویل آبگرم از لحاظ طراحی و نوع عملکرد با یکدیگر دارای تمایزاتی چشمگیر هستند که هرکدام با در نظر گرفتن کاربرد دستگاه اصلی متفاوت طراحی و محاسبه میگردند.در ادامه مقاله انواع کویل آب گرم را از لحاظ نوع مدار بندی و تاثیر آن در راندمان گرمایشی هوا توضیح میدهیم.به طور کلی هرچه میزان تعداد ردیف افزایش یابد مقدار توان حرارتی بیشتری میتواند به محیط متنقل نماید.البته بالا بردن تعداد ردیف میتواند از سوی دیگر موجب کاهش بار گرمایشی کویل شود چرا که با طی نمودن آبگرم در هر ردیف مقدار حرارتی بالایی با به سطح پوسته کویل منتقل مینماید که در نتیجه باعث از دست دادن دمای اصلی آب گرم خواهد شد. این عامل میتواند در صورت عدم طراحی اصولی باعث بالا بردن هزینه ساخت کویل گردد که هیچ بازدهی گرمایی نخواهد داشت.شرکت تهویه دی ایکس مهر با نام تجاری DXcoil این تیپ از مبدلهای حرارتی را از دو ردیف الی 4 ردیف طراحی و تولید مینماید که بنا به درخواست مشتری امکان ساخت با ردیف های بیشتر وجود دارد اما نیازمند طراحی دقیق و بررسی یک سری پارامترهای محاسباتی خواهد بود.

کویل آب گرم / کویل آبگرم / انواع کویل آبگرم چیست

در صورت درخواست کارفرما میتوان با محاسبه دقیق از لوله 5/8 اینچ یا 7/8 اینچ برای تولید کویل آبگرم استفاده نمود


مشخصات فنی و محاسبه کویل آبگرم 

مهمترین بخش در میزان هوادهی کویل های آب گرم استفاده از فین مناسب است چرا که سرعت گذر کردن هوا باید بین 400 FPM الی 1100 FPM در نظر گرفته شود.آیتم‌های تعیین کننده در محاسبات حجم و ابعاد کویل گرمایی شامل موارد زیر است :

  • ابعاد و محل نصب مبدل آبگرم
  • هد استاتیک پمپ
  • افت فشار سیال در مدار
  • سرعت و محاسبه گذر آب (دبی آب در گردش برحسب ساعت)

کاربرد و عملکرد کویل آبگرم چیست؟

از کویل آب گرم در انواع هواساز،ایرواشر و دیگر محصولاتی که در دسته بندی تهویه مطبوع هستند می‌توان استفاده نمود.نحوه عملکرد مبدل آبگرم به این گونه می‌باشد که سیال گرم در لوله‌ها در حرکت است و گرمای زیادی را به پوسته کویل منتقل میکند.در این بین فن‌های دمنده باد را در کانال دمش کرده و از روی کویل آبگرم عبور میکنند، به این وسیله هوای گرمی از کانال تهویه خارج می‌شود. دمای هوا در این فرایند بین 70الی83 درجه حداکثر بوده که میزان مناسبی برای تهویه مطبوع به شمار میرود.هوای محیط مجدد به داخل دستگاه اصلی مکش می شود تا طی تکرار چرخه دمای بیشتری را به خود جذب نماید.البته در سیستم‌های هواساز و ایرواشر در هر بار چرخه سیرکولاسیون بسته به نوع طراحی مدار کلی حدودا بین 30 الی 50 درصد هوای تازه با هوای برگشتی مخلوط میشود تا سبب کنترل کیفی سیال هوا شود.

قیمت کویل آبگرم

قیمت کویل آبگرم با توجه به یکسری پارامترهای ساخت براورد میگردد که شامل ابعاد،نوع و سایز لوله،نوع فین،جنس و طراحی کلکتور و فریم تیوب شیت یا مهار بند اصلی کویل میباشد.با درنظر گرفتن این بخش‌ها که از تنوع بسیاری برخوردار هستند میتوانیم در کمتر از چند دقیقه قیمت نهایی را با کمک مشاوران فنی مهندسی کارخانه تهویه دی ایکس مهر براورد نمایید.قیمت اعلامی از سوی کارشناس فنی میتواند به دو صورت ارائه شود تا تضمین قیمت برای شما مشتریان عزیز حاصل گردد.

خرید کویل آبگرم

کویل‌های تولیدی شرکت DXcoil انواع بسیاری دارند اما امکان تولید انواع کویل هواساز با مشخصات فنی و مورد نیاز کارفرما امکانپذیر است.برای استعلام قیمت و اقدام به خرید ابتدا با کارشناسان کارخانه تماس بگیرید تا در این خصوص مشاوره جامعی بتوانند به شما ارائه دهند.برای خرید نیاز است اطلاعاتی که در ابتدای مقاله گفته شد را با مهندسین ما در میان بگذار و نوع کاربری کویل ابگرم را تعیین نمایید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.