• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل هوایی چیست؟

کویل هوایی چیست؟

کویل هوایی چیست؟

کویل هوایی یکی از انواع مبدل‌های تبادل حرارت صنعت تهویه مطبوع میباشد، عملکرد کویل بر منبای هوا خنک طراحی شده و یا روی فونداسیون هوایی نصب میشوند.به همین دلیل است که به آن کویل هوایی می گویند.نحوه خنک کاری و اساس کار مبدل بر پایه کاهش دمای سیالات درونی خود طراحی گردیده.درواقع سیال محیط بیرونی دستگاه یکی از عوامل تاثیر گذار بر خنک کاری کویل محسوب میشود.اما برای بالابردن بازدهی مبدل نکاتی در هنگام نصب وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.به طور کلی این نمونه مبدل حرارتی را به عنوان کویل صنعتی برخی می شناسند. زیرا در صنعت برای کاهش مصرف آب و خنک کاری آبگرم سیستم کارخانه جات میتوان از این نوع مبدل استفاده نمود و برای مثال: کندانسور هوا خنک و اواپراتور هوایی دستگاهایی با همین منظور میباشند.

نکات مهم در هنگام نصب کویل هوایی چیست؟

یکی از مهمترین آیتم های محاسباتی در زمان نصب یا راه اندازی کویل هوایی رعایت فاصله استاندارد با دیگر دستگاه های حرارت زا میباشد.سیستم خنک کاری این نوع مبدل بر اساس مکش سیال محیط پیرامون به داخل کویل است.با عبور هوا از بین فین ها و لوله های مسی به مرور زمان پوسته مسی سرما را جذب و گرمای خود را به هوا منتقل می نماید.هر چه سیال باد سرد تر باشد میزان تبادل حرارت افزایش میابد و راندمان کویل هوایی را بهبود می بخشد.

کویل پیش سرمایش چیست؟

دومین نکته در حین نصب قراردادن مبدل در زیر سایبان است. این آیتم مهم در خیلی از موارد نصبی اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد و همین عامل سبب بالا رفتن مصرف انرژی برای خنک کاری آب درون کویل میشود.تابش نور خورشید باعث فعالیت بیشتر فن های مکنده شده و موجب مصرف انرژی بیشتر میشود.برای جلوگیری از این اتفاق توصیه میشود کویل را در مکانی که در ساعات بیشتری از سایه برخوردار است نصب نمایید.

عملکرد مبدل های هوایی چگونه است؟

سیال مورد نظر که غالبا گاز های مبرد یا مایعات گرم هستند به درون کویل پیش گرمایشهوا خنک دمش میشوند.مبدل با استفاده از سیستم پروانه هوایی را به داخل کویل مکش میکند و با گذر کردن هوا از بین لوله‌های مسی دمای آب درون آن کاهش می یابد.ردیف بندی و تعداد لوله بر ردیف بر اساس یک سری پارامترهای مهم طراحی میشود یک میتوان به مقدار دبی آب درگردش اشاره نمود.اگر مبدل هوایی در راستای ایجاد برودت بر روی سیالات مایع طراحی شود از ورودی و خروجی کلکتور بهره میگیرد و در غیر این صورت شامل ونتوری و بخش بندی میشود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.