• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل صنعتی و مصارف آن

کویل صنعتی و مصارف آن

کویل صنعتی و مصارف آن

کویل های صنعتی مبدلهایی برای مصارف صنعتی میباشند که عموما از انواع کویل در دستگاه‌هایی جهت خنک کاری هوا یا سیالات در صنعت استفاده میگردد. کویل وسیله‌ای برای تبادل حرارت است و مبنای طراحی های آن گوناگون تعریف شده است.به عنوان مثال در هواسازهای صنعتی تعدادی کویل سرمایشی و گرمایشی نصب میشود.این وسیله به علت ارتباط مستقیم با انواع مبردها یا سیالات مایع و هوای محیط در معرض خرابی قرار دارد.فلذا یکی از تجهیزات صنعتی پر مصرف میباشد.کویل دارای انواع بسیاری بوده و برای هرکدام کاربردی مشخص تعریف شده است.شرکت کویل سازی دی ایکس مهر یکی از تولید کنندگان مطرح در کشور میباشد که سازنده انواع کویل کندانسور صنعتی است.

انواع کویل صنعتی چیست؟

  • کویل هواساز صنعتی :کویل هواساز یکی از شناخته شده ترین نوع مبدل حرارتی تهویه مطبوع میباشد.این نوع از کویل‌های صنعتی در مصارف تهویه محیط استفاده میشوند.به طور کلی دارای دو دسته بندی سرمایشی و گرمایشی هستند که بسته به فصل مورد نظر قابل بهره گیری است.رادیاتور آبگرم هواساز وظیفه تامین دمای مطبوع و تبادل حرارت بین هوای سرد و گرمای درونی خود را به عهده دارند.با گذر کردن هوا از بین فین‌های آلومینیومی مبدل و لوله های مسی دستگاه گرمای لوله کویل صنعتی به هوا منتقل شده و سبب افزایش دمای سالن میشود.اما در نوع سرمایشی یک دستگاه کویل آبسرد با تعداد ردیفی بالغ بر 6 الی 10 ردیف وظیفه ایجاد سرما را به عهده دارد.ولیکن در نحوه عملکردی و مصارف کویل صنعتی تغییر دیده نمیشود و هر دو کویل در موقع نیاز سرما و گرمای محیط را تامین میکنند.
  • کویل بخار صنعتی : مبدل‌های بخار به وسیله دستگاهی به نام دیگ بخار یا بویلر تغذیه میشوند و درون این دسته از کویل‌ها بخار داغ جریان دارد.مصارف کویل اغلب در نیروگاه بخار میباشد و برای تبادل حرارت آنها از فین‌های اکسترود استفاده میگردد.نوع شبکه بندی و ردف بندی کویل با سایرین تفاوتی نداسته بلکه در میزان تحمل فشار شاهد افزایش چشمگیری هستیم.مصارف دیگر این نوع از مبدل ها در یونیت هیتر های بخار است که وسیله ای جهت گرمایش فضاهای صنعتی میباشند.ساخت و تولید کویل بخار نیازمند طراحی دقیق و محاسباتی پیچیده است فلذا برای دستیابی به تناژ کویل مد نظر با شرکت دی ایکس تماس حاصل فرمایید.
  • کویل کندانسوری : این مدل از انواع کویل صنعتی دارای ظرفیت‌های متفاوتی نظیر 1 تن تبرید الی 5000 هزار تن تبرید طراحی شده.عموما در این نوع با هدف بهره گیری از سیستم خنک کاری مکش اجباری فرایند برودتی مورد نیاز واحد صنعتی فراهم میشود.محاسبات کاهش دمای مبرد و سیالات در کویل کندانسوری صنعتی بر اساس دو پرامتر مهم اندازه گیری میگردد.این آیتم‌ها شامل دبی آب درگردش یا نوع گاز مبرد و میزان دلتاتی مورد نیاز (اختلاف دمای ورودی و خروجی سیال) طراحی میشود.
  • کویل ایر کولر : کویل‌های ایرکولری در مصارف صنعتی عظیم مانند پتروشیمی و پالایشگاه یا نیروگاه و صنایع فولاد مورد استفاده قرار میگیرد.نحوه عملکردی این گونه از مبدل ها براساس خنک کاری سیالات به روش هوا خنک است و راندمان بسیار بالایی دارند.حجم آب قابل برودت میتواند در این دستگاه بالا باشد و دمای کاری آن موجب کاهش گرمای آب تا مرز 15 درجه سانتیگراد شود.
  • کویل فن کویل صنعتی : فن کوئل یکی از تجهیزات کاربردی در بخش تهویه مطبوع کارخانه‌جات صنعتی محسوب میشود و از انواع بسیاری نظیر سقفی،زمینی و دیواری برخوردار است.عموما این دسته از تجهیزات صنعتی برای گرمایش محیط سوله و سالن طراحی میگردد.فن کویل تهویه دی ایکس مهر به نحوی طراحی گردیده تا در کمترین زمان و بالاترین راندمان گرمایشی دمای هوای سالن را افزایش دهد.
  • کویل ایرواشر : یکی دیگر از انواع مبدل های حرارتی در واحدهای صنعتی و کشاورزی دستگاه ایرواشر صنعتی است که با استفاده از رادیاتور مسی سبب بالا بردن دمای محیطی میشود.این نوع مبدل در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید میشود و هر کدام بسته به مقدار توان مورد نیاز از حجم و اندازه مختلفی ساخته می شوند.

مشخصات فنی کویل صنعتی چیست؟

لوله‌های مبدل حرارتی یکی از مهمترین بخش انتخاب کویل هستند انتخاب لوله مناسب بسته به نوع کاربری دستگاه تعریف میشود. کویل مانیسمان بدون درز یکی از انواع پر مصرف این لوله ها است.فلذا از این نوع نمیتوان در تمام کویل‌های صنعتی استفاده نمود. در برخی از تولیدات به منظور افزایش مقاومت در برابر تنش و تکان به جای جوش برنج از جوش های نقره 1درصد الی 7 درصد استفاده میشود. لیست انواع تجهیزات کویل صنعتی به شرح ذیل ارائه میگردد:

  1. کویل مسی
  2. کویل استیل
  3. کویل آلومینیوم
  4. فین آلومینیومی (بلوفین،گلدفین)
  5. کلکتور (مسی،استیل،آهنی)
  6. ونتوری برنجی
  7. فریم تیوب شیت

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.