• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل پیش گرمایش چیست؟

کویل پیش گرمایش چیست؟

کویل پیش گرمایش چیست؟

کویل پیش گرمایش یکی از انواع مبدل های حرارتی پوسته لوله میباشد که در انواع هواساز و ایرواشر پیش از فن نصب میشود و عملیات گرمایشی توسط این کویل انجام می گردد. تسریع فرایند گرمایی بوسیله مبدل های پیش گرمایش هواساز یکی از وظایف این نوع کویل ها بشمار میرود.اصول طراحی و ساخت هر یک از انواع آنها با یکدیگر متفاوت بوده و می بایست قبل ساخت محاسبه ظرفیت کویل بدرستی انجام گردد.عموما سیال درونی در این نمونه آبگرم یا بخار داغ میباشد که داخل تیوب های مسی حرکت میکند. با جریان خطی و آرایش مهندسی ساختار دمای سیال به پوسته کویل منتقل میگردد.اما این تمام کننده نیست و برای دستیابی به ظرفیت حداکثری مبدل پیش گرمکن از ورقه های آلومینیومی تحت عنوان فین پلیت استفاده می شود.فین ها با قرار گرفتن بر روی لوله های مسی یا استیل کویل موجب افزایش توان حرارتی مبدل شده و با گذر هوای محیطی از روی آنها دلتاتی قابل توجهی را با کمک کویل آبگرم ایرواشر به هوا منتقل میکنند.

کاربرد کویل پیش گرمایش چیست؟ تهویه دی ایکس

کاربرد کویل های پیش گرمایش چیست ؟

این دسته از انواع کویل هوای گرم در سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی کاربرد دارد.به طور کلی اغلب دستگاه های تولیدی در راستای تولید هوای گرم از کویل پیش گرمایش استفاده میکنند.کاربرد مبدل به نحوی طراحی شده تا در فصول سرد سال بتواند دمای هوای سرد ساختمان را گرم نمایید.عملکرد کویل پیش گرمکن با ورود آبگرم به داخل تیوب باندل های مسی شروع میشود و پس از طی نمودن مسیر خود این سیال از سمت دیگر کویل خارج میگردد. اما کاربرد کلی آنها قرار گیری در دستگاه هایی مانند هواساز و ایرواشر می باشد که میتوان در پشت دمپر ورودی هوای تازه نصب گردد و قبل از ورود هوا به درون هوارسان آن را از پیش گرم کند. این عمل موجب افزایش بار حرارتی ایرواشر شده و در میزان مصرف برق صرفه جویی میکند.چراکه با همان مقدار جریان هوای در حال گذر با محاسبه دقیق میتوان از حداکثر تولید انرژی گرمایی بهره گرفت.

محاسبه افت فشار کویل پیش گرمایش / تهویه دی ایکس

آیتم های محاسباتی در هنگام طراحی کویل پیش گرمایشی

به طور کلی سیستم های هوارسانی دارای حجم هوادهی استانداردی هستند که در آن بخشی تحت عنوان افت فشار محاسبه میگردد.افت فشار یا کاهش سرعت و حرکت باد در کانال یکی از موارد قابل توجه در هنگام طراحی یک کویل پیش سرمایش یا گرمایش می باشد.عامل اصلی افت فشار در این سیستم ها عدم رعایت تراکم فین و تعداد لوله در ردیف میباشد.چراکه برخی از خریداران بر این باورند هرچه میزان حجم کویل گرمکن افزایش یابد بازدهی بهتری می توان از آن گرفت بدون در نظر گرفتن حجم هوادهی طراحی غیر اصولی کاملا یک اقدام ناشیانه و غیر حرفه ای محسوب میشود.

متریال کویل های پیش گرمایش چیست؟

طراحان و مهندسین شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس در ساخت اینگونه کویل های گرمکن از لوله های مسی و استیل با ضخامتهای 0.63 الی 1.4 میلیمتر بهره میگیرند که بسته به میزان دمای سیال ورودی، حجم فشار، دبی درگردش و دلتاتی مورد نیاز این ابعاد و اندازه ها تغییر میکنند.سایز لوله های مورد تایید برای این بخش در انواع 3.8/1.2/3.4/5.8 خلاصه می شود ولیکن استفاده از لوله های 7.8 و بالاتر در این طراحی مرسوم نبوده و موجب نتیجه عکس و افت فشار خواهد شد.فین پلیت یا فین تیوب اسپیرال از ورقه های آلومینیومی و گالوانیزه تشکیل میشوند و عموما برای افزایش سطح تبادل حرارت و کاهش قیمت کویل مورد استفاده قرار میگیرد.به طور استاندارد ضخامت مورد تایید 120 الی 180 میکرون بوده و بکارگیری ورق ضخیم تر تنها موجب افزایش قیمت بیهوده و کاهش راندمان گرمایشی کویل میگردد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.