• مدیریت مهندسی ۰۹۱۹۹۵۶۳۹۱۱
  • دفتر فروش مرکزی : 02126145899

کویل آبسرد چیست؟

کویل آبسرد چیست؟

کویل آبسرد چیست؟


کویل آبسرد و کوئل آب سرد یکی از مدل‌های مبدل چیلر تراکمی می‌باشد که در صنعت تهویه مطبوع کویل آبسرد در دستگاه‌های هواساز،فن کویل ، چیلر و داکت اسپیلت کاربرد دارد.سرمایش در فصول تابستان توسط سیستم‌های برودتی برای آسایش ما تامین می‌شود.یکی از قطعات تاثیرگذار بر فرایند تبرید و سرمایی محیط، کویل‌های آبسرد هستند.این مبدل‌ها با گردش آب سرد درون لوله‌های خود و عبور هوای تازه باعث اثر سرمایی بر هوا می‌شوند.در نتیجه با فعالیت دستگاه و دمش باد از بین المان‌های کویل آبی هوا خنک شده و در نهایت محیط به دمای مطلوب می‌رسد.شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس طراح و تولید کننده انواع کویل‌های سرمایشی چیلر با استاندارد و ضنامت نامه کتبی می‌باشد.


قطعات تشکیل دهنده کویل آبسرد چیست؟

  • لوله مسی

لوله‌هایی برای گردش و چرخه مدار آب سرد چیلر که عمدتا از فلز مس هستند اما می‌توان در شرایط خاص از استیل یا گالوانیزه هم استفاده نمود.

  • فین آلومینیومی

برای گستردگی سطح تبادل انتقال حرارت میان دو فاز مایع و گاز از فین‌هایی برای افزایش سطح مقطع بهره میگیریم.

  • فریم کویل

برای حفاظت از المان‌های داخلی و ردیف لوله‌ها همچنین بالا بردن استقامت جمعی کویل آبسرد چیلر طراحی می‌شود که از ورق گالوانیزه با ضخامت 2 الی3 میلیمتر می‌باشد.

  • کلکتور کویل سرمایی

کلکتور در واقع نوعی اتصال کلیه المان‌ها به یک ورودی و خروجی که میتوان از لوله گالوانیزه یا کویل مسی استفاده نمود.


محاسبات انتخاب کویل آبسرد نیازمند چه اطلاعاتی می‌باشد؟

برای محاسبه و طراحی دقیق و جامع انتخاب مبدل آب سرد نیازمند دیتایی تحت عنوان مشخصات اولیه هستیم.با دریافت این اطلاعات میتوان کویلی مناسب با فضا مورد تهویه طراحی نمود.برای آشنایی بیشتر با این بخش پیشنهاد می‌شود مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

  • دبی هوای مورد نیاز

برای خنک سازی هوا توسط کویل آبسرد نیازمند مقدار معین با توجه به هوای درگردش آب سرد هستیم.به همین منظور اطلاعات دبی هوا می‌تواند تا حد بسیار زیادی برای تعیین ظرفیت کویل و مقدار حجم مورد نیاز مبدل کمک نماید.

  • دمای هوای محیط

با توجه اهمیت موضوع که کاهش دمای هوا مدنظر است باید دیتای مشخصی از دمای خشک و مرطوب در فصول گرما آماده نمایید تا محاسبات مربوطه به درستی انجام شود.

  • دلتاتی ورودی و خروجی سیال سرد

برای اندازه‌گیری صحیح باید ابتدا دلتاتی را مشخص کنید یعنی دمای وردوی آب و دمای خروجی آبسرد چیلر از کویل مشخص گردد تا به همان تناسب ابعاد کویل آب سرد و تعداد ردیف المان‌های کویل افزایش یا کاهش یابد.

  • میزان برودت مورد نیاز برای خنک کاری محیط

برای کاهش دمای ساختمان هدف دمایی را تعیین کنید و آن را به کارشناسان شرکت کویل سازی کویل dx اطلاع دهید تا مبدل آبسرد را با توجه به میزان برودت دلخواه شما طراحی کنند.


کویل آبسرد و مبدل سرمایی

چه نوع کویل آبسردی استاندارد است؟

در پاسخ به این سوال کارشناسان شرکت جدولی را در این خصوص تنظیم نموده که در آن طراحی استاندارد کویل آبسرد چیلر مشخص شده است. هر یک از نکات را به جز بررسی می‌نماییم:

  1. استفاده از فین آلومینیومی با ضخامت‌های 140میکرون الی 160 میکرون این لایه فلزی میتواند تا حد بسیار زیادی بر فرایند برودتی تاثیر گذار واقع شود.
  2. فریم مناسب که از جنس گالوانیزه با ضخامت 2 الی3 میل توصیه شده موثر است ولیکن باید به منظور افزایش کیفیت قطعه حتما طی مدت زمانی آبکاری گرم داده شود تا در برابر خوردگی و رسوبات احتمالی مقاوم شود.
  3. دارا بودن گواهی تست فشار و عملیات گاز ازت که نشان دهنده رعایت اصول استاندارهای بین المللی می باشد.
  4. جنس کلکتور و هدر از اهمیت بالایی برخوردار است لیکن پیشنهاد شده است از لوله مسی یا استیل تولید شود در غیر این صورت حتما از گالوانیزه ضخیم با آبکاری گرم استفاده کنید.
  5. چیدمان لوله و کویل آبسرد به روش مثلثی به منظور افزایش سطح کیفی و استقامت کویل هواساز در برابر فشار همچنین بالا بردن میزان راندمان مبدل آب سرد .
  6. نکته نهایی و مهم در تولید کویل سرمایشی و گرمایشی انجام فرایند اکسپند لوله‌های مسی یا استیل است که عایق بندی و وکیوم سازی کویل چیلر محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.