رادیاتور ژنراتور گاز سوز یا دیزلی یکی از انواع مبدل های حرارتی می باشد که برای کاهش دمای آب ژنراتور های گاز سوز کاربرد دارد و بر این اساس رادیاتور طراحی می شود. این دسته از ژنراتورهای صنعتی دارای دو مدار با نام های LT و HT می باشند که دمای هر از آنها با یکدیگر متفاوت است.در برخی طراحی ها مدارها به صورت مجزا از هم و در اکثر موارد هر دو مدار در یک رادیاتور خنک کاری میشوند.اساس کار این نمونه از رادیاتور صنعتی دیزل ژنراتور به صورت هوا خنک میباشد که بر اساس دمای محیط میتوان دلتاتی مورد نظر را دریافت نمود.به طور کلی اساس کار این دستگاه جلوگیری از افزایش دمای بیش از اندازه روغن ژنراتور میباشد که می بایست در یک دمای ثابت بین 70 الی 80 درجه ثابت نگه داشته شود.
در تمامی ژنراتورهای دیزلی یک سیستم خنک کاری طراحی شده است که وظیفه جذب گرما و حرارت اضافه موتور که حاصل از احتراق سوخت می باشد را بر عهده دارد.این عملیات موجب جلوگیری از آسیب های احتمالی مانند سوختگی یا خرابی قطعات داخلی موتور میشود.در تمامی سیستم های خنک کننده صنعتی مایعی که فرایند کاهش دمای موتورها را برعهده دارد غالبا آب میباشد که در برخی موارد به منظور کاهش دمای بهتر و جلوگیری از رسوب گرفتگی مدار دستگاه اتیلن گلیکول به آب اضافه میگردد.در این حالت میتوان گفت رادیاتور یا درای کولر میزان فشار کمتری را تحمل میکند و به بهبود روند خنک کاری دستگاه کمک شایانی میشود.اما باید توجه نمایید که غلظت مواد افزودنی در آب بیش از حد مجاز نباشد چرا که موجب گرفتگی کویل و کاهش راندمان سرمایشی می شود.
در این بخش میپردازیم به چگونه انجام فرایند خنک کاری و عملکرد رادیاتور فین پلیت برای کاهش دمای آب دیزل ژنراتور که بر همین اساس طراحی و توسط شرکت کویل سازی تهویه دی ایکس تولید میگردد.عملکرد و دریافت خروجی عملیاتی یکی از مهمترین فاکتورهای اولیه در هنگام طراحی بشمار میرود.چگونه ساخت و تعیین ظرفیت رادیاتور یکی از آیتم های محاسباتی قبل از اقدامات تولید است که با توجه به توان ژنراتور مشخص میگردد.اما عملکرد رادیاتور بر اساس یک سری پارامترهای مختلف نظیر دبی و دلتاتی میتواند مختلف تعریف شود.به طور کلی عملکرد رادیات دیزل ژنراتور گاز سوز بر منبای کاهش دمای آب موتور طراحی میشود.هر چه توان و ظرفیت دستگاه بالاتر باشد به همین ترتیب توان و تن تبرید کندانسور ژنراتور افزایش می یابد.
موتور پس از احتراق در راستای تولید برق گرم میشود و این گرمای اضافه به وسیله روغن موتور جذب میگردد ولیکن برای ثابت نگه داشتن این فرایند نیازمند رادیاتور هستیم.در سیلندر موتور احتراقی مداری برای چرخش آب وجود دارد که در پوسته سیلندر طراحی شده است.آب سرد گرمای اضافی روغن را جذب می نماید و برای ثابت نگهداشتن و پایداری فرایند تولید رادیاتور آب گرم شده را دائما خنک میکند.این فرایند به وسیله تعدادی فن و یک کویل کندانسور انجام میشود که به وسیله هوای تازه محیط دمای آب کاهش می یابد.آبگرم در تیوب های رادیاتور با سرعتی بالغ بر 6 فوت بر ثانیه می بایست حرکت نماید تا گرمای آن به پوسته وله مسی و در نهایت به فین پلیت ها منتقل شود.با گذر جریان مخالف هوا از روی کویل رادیاتور این حرارت مازاد به هوای محیط منتقل شده و دمای آب کاهش می یابد.
انواع و دسته بندی رادیاتورهای مخصوص دیزل ژنراتور به دو دسته بندی افقی و عمودی تقسیم بندی میشوند.رادیاتور هوایی تخت یکی از پرمصرفترین انواع این دستگاه به شمار میرود که با نام های ایر کولر و درای کولر نیز شناخته می شود.در نوع دیگر بجای شاسی تخت یا افقی از استراکچر عمودی استفاده میشود.اما تنها تفاوت آنها بر اساس شکل ظاهری نبوده و در میزان تن تبرید و ظرفیت خنک کاری همچنین راندمان عملکردی با یکدیگر تمایزاتی دارند.
این دسته از انواع رادیاتور قابلیت تولید در ظرفیت های بالا را دارد و میتوان از 400 kw الی 5000 کیلووات در کارخانه دی ایکس طراحی و تولید نمود.رادیاتورهای تخت از 4 فن الی 24 فن قابلیت تولید دارند و میتوان از دو ردیف الی 8 ردیف کویل مسی طراحی شوند.انتخاب لوله مسی مناسب و تراکم فین در تعیین ظرفیت این دسته از رادیاتورهای ژنراتور گاز سوز اهمیت بالایی برخوردار است و نیامند دانش فنی و تجربه تولید میباشد.
ظرفیت قابل تولید برای این دسته از 1 فن الی 8 فن طراحی گردیده است که 50 الی 300 تن تبرید را در بر میگیرد. فن های قابل استفاده در این نمونه از دو نوع اکسیال و محوری مولتی وینگ انتخاب می شوند که هر کدام راندمان و عملکردی متفاوت را به ما میدهد.انتخاب سیستم هوارسانی یکی دیگر از آیتم های محاسباتی در تعیین ظرفیت رادیاتور هواساز به شمار میرود و می بایست به درستی محاسبه شود.رادیاتور عمودی هوا خنک بر روی شاسی فلزی (پروفیل) قرار میگیرد و به یکدیگر کوپل می شوند و عموما از لوله های با سایزهای 3.8 / 5.8 1.2 و 3.4 اینچ میتوان آنها را تولید نمود.