رادیاتور هوایی یک مکانیزم خنک کننده بدون پرت یا تبخیر آب میباشد که با استفاده از هوای محیط دمای انواع سیالات را کاهش میدهد و به آن رادیاتور هوا خنک میگویند. این سیستم خنک کاری با تعدادی فن مکنده اکسیال موجب ایجاد جریان هوا از روی کویل شده و سبب کاهش دمای چشمیگیر آب یا روغن میگردد.به طور کلی کندانسور هوایی یکی از پرمصرفترین سیستمهای تبریدی صنایع صنعتی بخصوص نیروگاه بشمار میرود.ساختار فیزیکی رادیاتور از قرارگیری تعدادی لوله مسی یا استیل در کنار یک دیگر شکل میگیرد که بر روی آنها به منظور افزایش سطح تبادل حرارت میان آب و هوا ورقههای نازکی به نام فین پلیت نصب میگردد.این سیستم خنک کننده دارای قابلیتهای بسیاری نظیر کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان کاری میباشد. گروه کارخانهجات دی ایکس با دانش مهندسین خود توانسته انواع رادیاتورهای هوایی را با ظرفیت های مختلف طراحی و تولید نماید.
عملکرد رادیاتور ژنراتور بر اساس کاهش دما در انواع سیالات آب،گاز مبرد،روغن و هوا پایه گذاری گردیده است.سیال هدف پس از خروج از سیکل گرمایی نیاز دارد تا در کوتاه ترین زمان ممکن گرمای اضافی آن دفع گردد.این عمل پس از وارد شدن به رادیاتور به کمک الکتروفن محوری یا اکسیال انجام میشود.مایع در لوله های مسی کویل حرکت میکند که در این قسمت گرمای نهان آن به مهندسی پوسته لوله به سطح لولهها و در ادامه به کل ورقههای آلومینیومی فین منتقل میشود.در این قسمت مقداری از گرمای سیال کاسته میشود اما کافی نیست.به همین منظور با فرمان PLC به رلههای حرارتی فن های رادیاتور شروع به کار میکنند که در پی آن سبب کاهش دمای چشمگیری در سیال هستیم. این سیکل گردشی بر اساس کار در دماهای مختلف طراحی شده و میتوان بسته به نیاز آنرا تنظیم نمود.
رادیاتور هوا خنک دارای بخشهای مختلفی نظیر:تابلو کنترل فرمان،کویل،موتور،پروانه و استراکچر میباشد. هر یک از اجزای و قطعات رادیاتور وظیفهای را در این سیکل تبریدی بر عهده دارد.انتخاب تجهیزات مناسب برای ساخت و تولید یک محصول با کیفیت از جمله اقدامات اولیه برای طراحی محسوب میشود.لیکن توصیه میگردد قبل از براورد نهایی با واحد فنی مهندسی کارخانه تماس حاصل فرمایید.
برای کلیه سیستم های خنک کننده با مکش مکانیکی وجود یک یا تعدادی پروانه فن اکسیال الزامی است تا با تبدیل جریان الکتریکی به نیروی مکانیکی موجب چرخش پروانه رادیاتور و در نهایت ایجاد کانال هوا بر روی کویل شوند.انتخاب فنی که مورد تایید باشد و بتواند هوای مورد نیاز کندانسور صنعتی هوایی را تامین نماید نیازمند محاسبات دقیق مهندسی است.اما به طور معمول طبق استانداردهای واحد کویل سازی تهویه دی ایکس موتورهای 0.5 کیلووات الی 7.5 kw با دورهای 500 الی 1400 Rpm مناسب مصرف انواع رادیاتورهای هوا خنک میباشند.
بخش مهم و اساسی رادیاتور کویل یا سطح انتقال حرارت میباشد که از حساسیت های بالایی برخوردار است.این سطوح میبایست از لولههای مسی تولید گردد چرا که در بین انواع فلزات دیگر مانند آلومینیوم یا استیل دارای رسانای بالا و سرعت انتقال حرارت مورد قبولی هستند.لوله های مسی استاندارد برای تولید رادیاتورهای هوایی از سایز 3.8 / 1.2 / 5.8 / 3.4 اینچ انتخاب میشود که با توجه به میزان فشار و دمای کاری رادیاتور ضخامت آنها از 0.45 الی 0.81 دهم میلیمتر تعیین میگردد.
پرههای آلومینیومی دارای انواع بسیاری هستند فلذا برخی از آنها مورد تایید برای استفاده در رادیاتور هوا خنک را دارند.فینها با قرارگیری در کنار یکدیگر سبب افزایش سطح تبادل حرارت میشوند که موجب افزایش راندمان کاری دستگاه خواهد شد.این ورقه های نازک گرمای لوله های مسی را به سرعت جذب کرده و با عبور هوا سریعا گرمای اضافی را به محیط پیرامون منتقل میکنند.برای ساخت و تولید رادیاتور صنعتی هوایی از 3 نوع فین میتوان بهره برد که شامل : بلوفین،گلدفین و آلوفین میباشند.ضخامت فین میبایست بین 150 الی 220 میکرون انتخاب شود تا در برابر گرمای هوا و عوامل جوی آسیب نبیند.
تابلو برق بخش کنترل و فرمان رادیاتورهای هوا خنک محسوب میشوند که میتوان در این بخش ساعات کار،جریان مدار ، میزان عملکرد و برخی اقدامات دیگر را کنترل نمود.تابلو برق درواقع مغز فرمانده سیستمهای خنک کاری میباشد که با توجه به فصل و دمای دلخواه آنها تنظیم میگردند.بکارگیری قطعات و تجهیزات استاندارد برای ساخت تابلو موجب افزایش ایمنی و سطح کیفی رادیاتور هوایی میگردد.تجهیزات تابلو در اصل نوعی کلیدهای محافظتی هستند تا در زمانی که یکی از الکتروفن های دستگاه ایراد پیدا کند فرمان قطع جریان برق را صادر نماید تا از خسارات احتمای جانی و مالی جلوگیری نماید.اما اجزای ثابت در تابلو برق رادیانور هوا خنک شامل : کنتاکتور،بی متال، کلید مینیاتوری، کلید حرارتی، ترموستاک مکانیکی یا اتوماتیک، PLC ، کنترل فاز، چراغ سیگنال، کنترل نوسان و کلید صفر و یک فرمان میباشد.